خروج يمانى از مشرق
صفحه 1 از 1
خروج يمانى از مشرق
بسم الله الرحمن الرحيم
طبق بعضى از احاديث و روايات اهل البیت (ع) باحثین معتقدند كه يمانى در يمن ظهور و از انجا خروج و قيام ميكند ، اما حديثى نيست كه نشان دهنده خروج يمانى از يمن باشد. بس دچار توهم شده اند ، كه توهم انها بر دو امر است :
اول : لغت
انها فكر كردند كه كلمه يمانى به يمن بر ميگردد و در حقيقت لفظ كلمه يمانى ممكن است به يمن برگردد و یا ممكن است اليمن يعنى بركت باشد و یا ممكن است برگردد نسب يمانى به يمن يعنى او از ساكنين يمن نباشد بلكی اجدادش از يمن باشند مثلا : اصحال رسول الله ، صهيب الرومى و بلال الحبشي و که هر دوى اینها زندگى و وفات كردند در بلاد عرب و مثل انها سيد خوئي كه نسبش به خوء برميگردد و غير از اينها بسيارند .
همانطور كه يمن در معاجم بلدان به این معناست که ، مكه از تهامه است و تهامه از يمن ، و رسول الله(ص) : وان الايمان يماني ، والحكمة يمانيه . لذا مكه وطن اهل البيت (ع) است بس همه انها يمانى هستند .
از ابن حماد : ما المهدي إلا من قريش، وما الخلافة إلا فيهم، غير أن له أصلاً ونسباً في اليمن) المعجم الموضوعي: 616.
دوم : روائي
كه بر حسب بعضى از روايتها كه در ان ذكرى از يمانى ميبابيم باحثين فكر كردند كه او يمانى موعود ميباشد .
وعن أبي جعفر (ع)... وخرج السفياني من الشام واليماني من اليمن) (كمال الدين / الشيخ الصدوق: وفي بحار الأنوار
هر كسى كه به اين روايتها دقت كند به نتيجه حتمى ميرسد بر تعدد شخصيت يمانى يعنى در انجا بيش از يك نفر ميتواند بر او شخصيت يمانى گذاشته شود و همانطور كه ميدانيم خروج يمانى و سفيانى و خرسانى در يك روز و يك ماه ويك سال خواهد بود ، در صورتى كه روايت نقل شده از شيخ طوسى قبل از سفيانى مصرى و يمانى خروج ميكند .
فقد روى الطوسي في الغيبة عن محمد بن مسلم يخرج قبل السفياني مصري ويماني) المعجم الموضوعي: 620.
بس اين يمانى كه با مصرى خروج ميكند ان يمانى موعود نميباشد ، كه در روايت زير :
وعن عبيد بن زرارة، قالذكر عند أبي عبدالله السفياني فقال: أنى يخرج ذلك ولما يخرج كاسر عينيه في صنعاء (غيبة النعماني: 277).
در اين روايت ذكر شده كه كاسر عينه از صنعاء خروج ميكند قبل از سفيانى بس نتيجه ميگيريم كه اين يمانى با ان يمانى كه همراه با سفيانى و خراسانى خروج ميكند تفاوت دارد .
كه طبق گفته شيخ كورانى كه بر حسب روايت فوق در كتاب عصر ظهور نقل كرده است :
ويحتمل أن يكون هذا الذي يظهر قبل السفياني يمانياً ممهداً لليماني الموعود - عصر الظهور: 115
ممكن است اين يمانى كه قبل از سفيانى ظاهر ميشود يمانى باشد براى ممهد كردن يمانى موعود .
ورد عن النبي (ص)... وسيخرج من هذا – أي علي (ع) – فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى اليمني، فإنه يُقبل من المشرق، وهو صاحب راية المهدي) (المهدي المنتظر الموعود / ب4: 107).
ادامه دارد ...
طبق بعضى از احاديث و روايات اهل البیت (ع) باحثین معتقدند كه يمانى در يمن ظهور و از انجا خروج و قيام ميكند ، اما حديثى نيست كه نشان دهنده خروج يمانى از يمن باشد. بس دچار توهم شده اند ، كه توهم انها بر دو امر است :
اول : لغت
انها فكر كردند كه كلمه يمانى به يمن بر ميگردد و در حقيقت لفظ كلمه يمانى ممكن است به يمن برگردد و یا ممكن است اليمن يعنى بركت باشد و یا ممكن است برگردد نسب يمانى به يمن يعنى او از ساكنين يمن نباشد بلكی اجدادش از يمن باشند مثلا : اصحال رسول الله ، صهيب الرومى و بلال الحبشي و که هر دوى اینها زندگى و وفات كردند در بلاد عرب و مثل انها سيد خوئي كه نسبش به خوء برميگردد و غير از اينها بسيارند .
همانطور كه يمن در معاجم بلدان به این معناست که ، مكه از تهامه است و تهامه از يمن ، و رسول الله(ص) : وان الايمان يماني ، والحكمة يمانيه . لذا مكه وطن اهل البيت (ع) است بس همه انها يمانى هستند .
از ابن حماد : ما المهدي إلا من قريش، وما الخلافة إلا فيهم، غير أن له أصلاً ونسباً في اليمن) المعجم الموضوعي: 616.
دوم : روائي
كه بر حسب بعضى از روايتها كه در ان ذكرى از يمانى ميبابيم باحثين فكر كردند كه او يمانى موعود ميباشد .
وعن أبي جعفر (ع)... وخرج السفياني من الشام واليماني من اليمن) (كمال الدين / الشيخ الصدوق: وفي بحار الأنوار
هر كسى كه به اين روايتها دقت كند به نتيجه حتمى ميرسد بر تعدد شخصيت يمانى يعنى در انجا بيش از يك نفر ميتواند بر او شخصيت يمانى گذاشته شود و همانطور كه ميدانيم خروج يمانى و سفيانى و خرسانى در يك روز و يك ماه ويك سال خواهد بود ، در صورتى كه روايت نقل شده از شيخ طوسى قبل از سفيانى مصرى و يمانى خروج ميكند .
فقد روى الطوسي في الغيبة عن محمد بن مسلم يخرج قبل السفياني مصري ويماني) المعجم الموضوعي: 620.
بس اين يمانى كه با مصرى خروج ميكند ان يمانى موعود نميباشد ، كه در روايت زير :
وعن عبيد بن زرارة، قالذكر عند أبي عبدالله السفياني فقال: أنى يخرج ذلك ولما يخرج كاسر عينيه في صنعاء (غيبة النعماني: 277).
در اين روايت ذكر شده كه كاسر عينه از صنعاء خروج ميكند قبل از سفيانى بس نتيجه ميگيريم كه اين يمانى با ان يمانى كه همراه با سفيانى و خراسانى خروج ميكند تفاوت دارد .
كه طبق گفته شيخ كورانى كه بر حسب روايت فوق در كتاب عصر ظهور نقل كرده است :
ويحتمل أن يكون هذا الذي يظهر قبل السفياني يمانياً ممهداً لليماني الموعود - عصر الظهور: 115
ممكن است اين يمانى كه قبل از سفيانى ظاهر ميشود يمانى باشد براى ممهد كردن يمانى موعود .
ورد عن النبي (ص)... وسيخرج من هذا – أي علي (ع) – فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى اليمني، فإنه يُقبل من المشرق، وهو صاحب راية المهدي) (المهدي المنتظر الموعود / ب4: 107).
ادامه دارد ...
اين مطلب آخرين بار توسط فدك فاطمه در الأربعاء 29 أكتوبر - 22:34 ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.
فدك فاطمه- تعداد پستها : 148
تاريخ التسجيل : 2008-10-09
خروج يمانى از مشرق
بس روايت ميگويد فتى يمنى (يمانى موعود ) از مشرق ميايد كه معروف است واو صاحب برچم حضرت مهدى(ع) ميباشد كه حركت او به كوفه است طبق اين روايت نقل شده :
عن أبي عبد الله (ع) أنه قال اليماني والسفياني كفرسي رهان ) الغيبة للنعماني 317 .
يمانى از شرق و سفيانى از غرب كه هدف هر دو رسيدن به كوفه است با هم مثل دو فرس رهان ميباشند ، كه طبق اين روایت و غیره خروج یماند از شرق میباشد نه از يمن « يعنى نه از شام ونه از حجاز خارج ميشود .
حال به اين روايتها دقت كنيد :
از ابن عمر : ( ... الى أن قال: ( فأخذ النبي بيد العباس وبيد علي فقال: سيخرج من صلب هذا فتى يملأ الأرض جوراً وظلماً وسيخرج من هذا ( أي علي - ع-) فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى اليمني فإنه يقبل من المشرق وهو صاحب راية المهدي) المهدي المنتظر الموعود باب 2 ص107 .
از كعب الأحبار : ( ... وأقبل رجل من المشرق برايات سود صغار قتل صاحب الشام فهو الذي يؤدي الطاعة إلى المهدي ) المهدي الموعود المنتظر باب30 ص328 .
از عبدالله بن عمر: ( يخرج رجل من ولد الحسين من قبل المشرق لو استقبلته الجبال لهدها واتخذها طرقاً ) الملاحم والفتن باب75 .
از امير المؤمنين (ع) : (...إنكم ان اتبعتم طالع المشرق سلك بكم مناهج الرسول ... ) .
امير المؤمنين (ع) : قال : ( المهدي أقبل جعد بخده خال يكون مبدؤه من قبل المشرق وإذا كان ذلك خرج السفياني ... ) غيبة النعماني ص316 .
و در اين احاديث به درستى نقل شده كه ( يمانى ) از مشرق مى آيد نه از يمن .
اما روايتى كه در ان اسم يمانى به عنوان حسين و حسن ذكر شده است ، براى انكار و رد ان كافى است كه بگوييم ، اين روايت كه در زير ذكر شده است از اهل البيت عليهم السلام نقل نشده است بلكى از شخصي به نام سطيح الكاهن كه قبل از بعثت نبوى هلاك شد ، و عجيب اينجاست بر علماى اخر زمان كه احاديث را بر مردم اشتباه توصيح و ذكر ميكنند و انها را از معرفت و معرفى قائم اليمانى وشخصيت او را گمراه ميكنند .
عن سطيح الكاهن... ثم يخرج ملك من صنعاء اليمن، أبيض كالقطن، إسمه حسين أو حسن بحار الأنوار / ج51:162
در نتيجه :
حال سوال اینجاست : اگر يمانى براى دعوت وبيعت برميخيزد همانطور كه ثابت شد ، چرا كسى از اهل يمن با او بيعت نميكنند اگر همانطورى كه ميگويند از يمن است ؟
جواب ان بسيار سادست چونكه دعوت ايشان از يمن نيست و از انجا شروع نميشود .
فعن جابر الجعفي قال: قال أبو جعفر (ع) يبايع القائم بين الركن والمقام ثلاثمائة ونيف عدة أهل بدر؛ فيهم النجباء من أهل مصر، والأبدال من أهل الشام، والأخيار من أهل العراق فيقيم ما شاء الله أن يقيم) (المعجم الموضوعي / الكوراني: 349).
ايا بين كسانى كه با قائم مبايعت ميكنند ، اسمى از اهل يمن امده است ؟ خير چونكه اغاز دعوت ايشان از عراق ميباشد همانطور كه در روايت ذكر شده است ( يبايع بين ركن و مقام )
ممهد رئيسى براى قيام دولت امام مهدى (ع) يمانى ميباشد ، و روايتهاى اهل البيت ورسول الله ذكر كرده است كه سفيانى قبل از امام مهدى (ع ) خروج ميكند در مقابل يمانى ظاهر ميشود و يمانى مردم را به امام مهدى (يدعوا الى صاحبكم ) دعوت ميكند بمعناى اينكه يمانى اتصال مباشر با امام دارد و اگر غير از ان بود بس كلمه (يدعوا الى صاحبكم) كلمه بي ربطى خواهد بود در صورتى كه سخنان ائمه همه انها بر معنى ميباشد ، و اينكه دعوت يمانى علنى خواهد بود براى كل مردم نه در خفا . و همانطورى كه حركت سفيانى در كوفه (عراق) خواهد بود ، حركت امام نيز در عراق خواهد بود بس بايد ظهور يمانى در عراق (كوفه ) باشد و دليلى نيست كه ثابت كند او از يمن خارج ميشود طبق روايتهاى اهل البيت (ع) .
عن الصادق (ع): (خروج السفياني والخراساني واليماني في يوم واحد ليس فيهم أهدى من اليماني لأنه يدعو إلى الحق) الصراط المستقيم ج 2 النباطي العاملي ص 250 .
وما جاء في الفتن / نعيم بن حمّاد: 301، الحديث 1155 (على يدي ذلك الخليفة اليماني وفي ولايته تفتح رومية) .
در اين روايت واضح است كه يمانى خليفه امام (ع) است ، بلكه يمانيست كه روم را فتح ميكند در ولايتش ، كه اشاره واضحىست كه او از واليان واز خلفاء خداوند بر زمين ميباشد .
وفي الملاحم والفتن للسيد بن طاووس الحسني : ( (فيجتمعون وينظرون لمن يبايعونه فبيناهم كذلك إذا سمعوا صوتا ما قال إنس ولا جان بايعوا فلانا باسمه ليس من ذي ولا ذه ولكنه خليفة يماني).
كه اينجا اشاره واضحى است به اين كه ( ليس من ذي ولا ذه ) اشاره اى است بر كشور يمن براى اينكه انها از كلامات ذي و ذه استفاده كرده اند كه يكى از الاتى است براى رساندن معنى اللام ، بس در روايت ذكر شده كه او از يمن نيست .
والحمد لله رب العالمين
عن أبي عبد الله (ع) أنه قال اليماني والسفياني كفرسي رهان ) الغيبة للنعماني 317 .
يمانى از شرق و سفيانى از غرب كه هدف هر دو رسيدن به كوفه است با هم مثل دو فرس رهان ميباشند ، كه طبق اين روایت و غیره خروج یماند از شرق میباشد نه از يمن « يعنى نه از شام ونه از حجاز خارج ميشود .
حال به اين روايتها دقت كنيد :
از ابن عمر : ( ... الى أن قال: ( فأخذ النبي بيد العباس وبيد علي فقال: سيخرج من صلب هذا فتى يملأ الأرض جوراً وظلماً وسيخرج من هذا ( أي علي - ع-) فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى اليمني فإنه يقبل من المشرق وهو صاحب راية المهدي) المهدي المنتظر الموعود باب 2 ص107 .
از كعب الأحبار : ( ... وأقبل رجل من المشرق برايات سود صغار قتل صاحب الشام فهو الذي يؤدي الطاعة إلى المهدي ) المهدي الموعود المنتظر باب30 ص328 .
از عبدالله بن عمر: ( يخرج رجل من ولد الحسين من قبل المشرق لو استقبلته الجبال لهدها واتخذها طرقاً ) الملاحم والفتن باب75 .
از امير المؤمنين (ع) : (...إنكم ان اتبعتم طالع المشرق سلك بكم مناهج الرسول ... ) .
امير المؤمنين (ع) : قال : ( المهدي أقبل جعد بخده خال يكون مبدؤه من قبل المشرق وإذا كان ذلك خرج السفياني ... ) غيبة النعماني ص316 .
و در اين احاديث به درستى نقل شده كه ( يمانى ) از مشرق مى آيد نه از يمن .
اما روايتى كه در ان اسم يمانى به عنوان حسين و حسن ذكر شده است ، براى انكار و رد ان كافى است كه بگوييم ، اين روايت كه در زير ذكر شده است از اهل البيت عليهم السلام نقل نشده است بلكى از شخصي به نام سطيح الكاهن كه قبل از بعثت نبوى هلاك شد ، و عجيب اينجاست بر علماى اخر زمان كه احاديث را بر مردم اشتباه توصيح و ذكر ميكنند و انها را از معرفت و معرفى قائم اليمانى وشخصيت او را گمراه ميكنند .
عن سطيح الكاهن... ثم يخرج ملك من صنعاء اليمن، أبيض كالقطن، إسمه حسين أو حسن بحار الأنوار / ج51:162
در نتيجه :
حال سوال اینجاست : اگر يمانى براى دعوت وبيعت برميخيزد همانطور كه ثابت شد ، چرا كسى از اهل يمن با او بيعت نميكنند اگر همانطورى كه ميگويند از يمن است ؟
جواب ان بسيار سادست چونكه دعوت ايشان از يمن نيست و از انجا شروع نميشود .
فعن جابر الجعفي قال: قال أبو جعفر (ع) يبايع القائم بين الركن والمقام ثلاثمائة ونيف عدة أهل بدر؛ فيهم النجباء من أهل مصر، والأبدال من أهل الشام، والأخيار من أهل العراق فيقيم ما شاء الله أن يقيم) (المعجم الموضوعي / الكوراني: 349).
ايا بين كسانى كه با قائم مبايعت ميكنند ، اسمى از اهل يمن امده است ؟ خير چونكه اغاز دعوت ايشان از عراق ميباشد همانطور كه در روايت ذكر شده است ( يبايع بين ركن و مقام )
ممهد رئيسى براى قيام دولت امام مهدى (ع) يمانى ميباشد ، و روايتهاى اهل البيت ورسول الله ذكر كرده است كه سفيانى قبل از امام مهدى (ع ) خروج ميكند در مقابل يمانى ظاهر ميشود و يمانى مردم را به امام مهدى (يدعوا الى صاحبكم ) دعوت ميكند بمعناى اينكه يمانى اتصال مباشر با امام دارد و اگر غير از ان بود بس كلمه (يدعوا الى صاحبكم) كلمه بي ربطى خواهد بود در صورتى كه سخنان ائمه همه انها بر معنى ميباشد ، و اينكه دعوت يمانى علنى خواهد بود براى كل مردم نه در خفا . و همانطورى كه حركت سفيانى در كوفه (عراق) خواهد بود ، حركت امام نيز در عراق خواهد بود بس بايد ظهور يمانى در عراق (كوفه ) باشد و دليلى نيست كه ثابت كند او از يمن خارج ميشود طبق روايتهاى اهل البيت (ع) .
عن الصادق (ع): (خروج السفياني والخراساني واليماني في يوم واحد ليس فيهم أهدى من اليماني لأنه يدعو إلى الحق) الصراط المستقيم ج 2 النباطي العاملي ص 250 .
وما جاء في الفتن / نعيم بن حمّاد: 301، الحديث 1155 (على يدي ذلك الخليفة اليماني وفي ولايته تفتح رومية) .
در اين روايت واضح است كه يمانى خليفه امام (ع) است ، بلكه يمانيست كه روم را فتح ميكند در ولايتش ، كه اشاره واضحىست كه او از واليان واز خلفاء خداوند بر زمين ميباشد .
وفي الملاحم والفتن للسيد بن طاووس الحسني : ( (فيجتمعون وينظرون لمن يبايعونه فبيناهم كذلك إذا سمعوا صوتا ما قال إنس ولا جان بايعوا فلانا باسمه ليس من ذي ولا ذه ولكنه خليفة يماني).
كه اينجا اشاره واضحى است به اين كه ( ليس من ذي ولا ذه ) اشاره اى است بر كشور يمن براى اينكه انها از كلامات ذي و ذه استفاده كرده اند كه يكى از الاتى است براى رساندن معنى اللام ، بس در روايت ذكر شده كه او از يمن نيست .
والحمد لله رب العالمين
فدك فاطمه- تعداد پستها : 148
تاريخ التسجيل : 2008-10-09
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد