اسلام غريب بر ميگردد همانطورى كه غريب اغاز شد پس طوبى بر غريبان
صفحه 1 از 1
اسلام غريب بر ميگردد همانطورى كه غريب اغاز شد پس طوبى بر غريبان
بسم الله الرحمن الرحيم
منظور از اينكه اسلام غريب بر ميگردد همانطورى كه غريب اغاز شد بس طوبى بر غريبان يعنى چه ؟
اين حديث شامل بر در بر گرفتن اسلام است از الف تا ياء همانطورى كه ميگويند ، يا از ابتداى امر اسلام تا اخرش كه شامل بر تمامى امر اسلام ميباشد مثل حقائق و معالم ان ، قضايا و اوضاع ان ، تاريخ و فترات ان ، مراحل و عصور ان .... تا زمانى كه مردم در روز حساب قرار گيرند بس اين حديث فقط از طريق اهل البيت عليهم السلام بصورت حق و صواب تفسير شده است ، واگر مردم به تفسير از اين حديث برايند ان را به صورت جهل و يا تخرييف و تحريف تفسير خواهند كرد كه ضربه اى است كه بر حديث وارد خواهند كرد واين عجيب نيست بر اين امت كه معنى حقيقى اين حديث را بيش از هزار سال ندانسته اند . مفهومى که میتوان از این روایت که راوی ان اهل البیت (ع) هستند گرفت این است که اسلام همانطورى كه زمان رسول الله (ص) غريب امد ، هنگام ظهور امام مهدى (ع) غريب بر ميگردد كه ان را طبق روايتهاى امام باقر (ع) و امام صادق (ع) توضيح خواهيم داد ...
حال بنگريم كه اهل البيت عليهم السلام چگونه اين حديث را تفسير كردند و در ان معالم و حقايق و برهانها را مشخص ميكنيم :
قال الإمام محمد الباقر عليه السلام : " إن قائمنا إذا قام دعا الناس إلى أمر جديد كما دعا إليه رسول الله(صلى الله عليه وآله)، وإن الإسلام بدأ غريباً وسيعود غريباُ كما بدأ ، فطوبى للغرباء "
امام باقر (ع) فرمودند : اگر قائم ما قيام كند مردم را بر امر جديدى دعوت ميكند همانطورى كه رسول الله(ص) دعوت كرد ، و اسلام غريب اغاز شد و غريب دوباره برمیگردد همانگونه که اغاز شد ، بس طوبى بر غريبان .
عن أبى بصير عن أبى عبد الله عليه السلام أنه قال : الإسلام بدأ غريباً، وسيعود غريباً كما بدأ فطوبى للغرباء، فقلت: اشرح لي هذا أصلحك الله، فقال: مما يستأنف الداعي منا دعاء جديداً كما دعا رسول الله صلى الله عليه وآله
از ابى بصير از ابي عبدالله (ع) فرمودند : اسلام غريب اغاز شد ، و غريب بر ميگردد ، بس طوبى بر غريبان ، گفت : بر من شرح دهيد اصلحك الله ، فرمودند : همانطورى كه داعى از ما مردم را بر امر جديدى دعوت ميكند مثل دعوت رسول الله (ص) .
من كتاب الغيبة للنعمانى ( باب أن القائم عليه السلام يستأنف دعاء جديدا ( وأن الإسلام بدأ غريباً وسيعود غريباُ كما بدأ ) ـ
ام البنين- تعداد پستها : 144
تاريخ التسجيل : 2008-10-22
رد: اسلام غريب بر ميگردد همانطورى كه غريب اغاز شد پس طوبى بر غريبان
وقال الإمام جعفر الصادق عليه السلام أيضاً:
إن الله عز وجل بعثرسول الله صلى الله عليه وآله وسلم بالإسلام إلى الناس عشر سنين فأبوا أن يقبلواحتى أمره بالقتال , فالخير في السيف وتحت السيف , والأمر يعود كما بدأ" ـ الكافي الشريف ج5 باب فضل الجهاد ـ
امام صادق (ع) فرمودند : خداوند عزوجل رسول الله (ص) را مبعوث كردند با اسلام براى مردم بمدت 10 سال سبس ان را قبول نكردند تا اينكه فرمان به قتال داده شد ، چونكه خير در شمشير است و زير شمشير ، و امر برميگردد همانطورى كه اغاز شد .
اين بود تقسير اهل البيت براى حديث شريف كه براى ما كليدهاى اين امر را مشخص كردند و كاملا توضيح دادند وتفاصيل را به ما برگرداندن بعد از اينكه تصويرى از اين حديث كشيده شد . واگر بخواهيم انها را از هم جدا كنيم براى فهم و درك تاريخ اسلام و تاريخ اين امت متردد بر اسلام و رموز اطهار ، در اينجا بطور مختصر به چندتا از انها اشاره خواهيم كرد :
اولا : جزء اول از روایت : ( بدا الاسلام غريبا ) كه اشاره بر احداث اول نبوت و اغاز ظهور اسلام و حالت غريب ان كه براى مردم مالوف نبود ، كه در مورد ان تابحال نشنيده و علمى نداشتند .
ثانيا : جزء دوم از روايت : ( وسيعود غريبا كما كان) كه اين فقره مربوط به امام مهدى (ع) و رسالت او هنگام ظهورش براى اوردن اسلام حقيقى كه مردم ان را از دست داده اند اشاره شده است ، كه امام مهدى (ع) هنگام ظهورشان مرتقب اسلام حقيقى هستند و تمام اتفاقاتى كه در زمان رسول الله(ص) هنگام ارائه دادن اسلام براى اولين بار رخ داد بر امام (ع) نيز رخ خواهد داد يعنى اتقافاتى كه در اخر اسلام رخ ميدهد همان اتفاقها واحداث در بدايه اسلام رخ داده بود . فقره سوم : (فطوبى للغرباء ) كه اين قسمت مشخص ميكند براى ما مجموعه خاصى از افراد را كه بسيار فريد و كمياب هستند كه معنى حقيقى از حديث الغربة را بيدا كردند كه طوبى بر انها .
از معالم حديث الغربة :
1: مشابهت هر دو مرحله واتفاقاتى كه در انها رخ خواهد داد يعنى بين مرحله نبوت و مرحله مهدويت ، همانطور كه اسلام در بار اول قيامش غريب بود و غير مالوف و غير مقبول بود از طرف مردم وامت ... همانگونه تماما در مرحله دوم هنگام قيام امام مهدى (ع) در بيان حقيقت اسلام و زنده كردن ان ميان مردم اتفاق خواهد افتاد .
2: مشابهت اغاز مسيرت و حركت و انطلاق در هر دو عهد مبارك .
3: همانا دستورات واحكام و خلافت و حكومت اسلامى را فقط نبى يا امام معصوم بر عهده دارد .
4: در اسلام بعد از نبوت اتفاقاتى بر اثر امت بوجود امده كه باعث افتقاد و گمراهى اسلام شده است ، كه در ان مرحله از اسلام فقط اسمش و از قران فقط رسمش به جا ميماند ، واز ذهن مردم معالم اسلام و تصورات و حقائق او باك خواهد شد ... يا اينكه در وجدان و عقل انها تبديل به امرى خلاف و ضد اسلام جايگزين خواهد شد ... وبا وجود اين ان را بعنوان اسلام حقيقى در صميمشان قبول دارند ، لذا هنگام ظهور امام (ع) و قيامش براى ايجاد اسلام حقيقى كه در بين دستان ايشان وجود دارد ، مردم ان را امر غريبى و مختلفى خواهند ديد بخاطر همين ان را انكار و رفض ميكنند و بر عليه صاحب ان بر ميخيزند ... كه جواب انها با شمشير داده خواهد شد تا اينكه اسلام دوياره به اصل خود برگردد مثل اولين بارى كه رسول الله (ص) ان را اوردند ،
همانطورى كه امام صادق (ع) فرمودند :
إن الله عز وجل بعث رسول الله صلى الله عليه وآلهوسلم بالإسلام إلى الناس عشر سنين فأبوا أن يقبلوا حتى أمره بالقتال , فالخير فيالسيف وتحت السيف , والأمر يعود كما بدأ
5: فقره دوم از حديث اينكه اسلام بعد از غيبت طولانيش دوباره بر ميخيزد و مسيرى از مبارزه و قدرت و انتشار و بيروزى و... را دنبال ميكند تا اينكه مثل زمان رسول الله(ص) برگردد .
6: همانا اسلام و امام معصوم (ع) هيج وقت از هم جدا نخواهند شد چه بخواهيم يا نخواهيم .
در ختام اين روايت خدمت شماها : عَنْ أَبِيعَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَسْتَكْمِلَالْإِيمَانَ كُلَّهُ فَلْيَقُلِ الْقَوْلُ مِنِّي فِيجَمِيعِ الْأَشْيَاءِ قَوْلُ آلِ مُحَمَّدٍ فِيمَا أَسَرُّوا وَ مَا أَعْلَنُوا وَفِيمَا بَلَغَنِي عَنْهُمْ وَفِيمَا لَمْيَبْلُغْنِي .
والحمد لله رب العالمين
ام البنين- تعداد پستها : 144
تاريخ التسجيل : 2008-10-22
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد