انصار امام احمد الیمانی صلى الله عليه وآله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تفسير آيات قرانى

2 مشترك

اذهب الى الأسفل

تفسير آيات قرانى Empty تفسير آيات قرانى

پست من طرف اسراء الأربعاء 15 أكتوبر - 7:48


س ) وَمَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً... قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیءٍ قَدْراً ( طلاق 2 - 3 ) .

هر كس تقوای الهی پیشه کند خدا برای او راه بیرون شدنی قرار می دهد ........ براستی خدا برای هر چیز اندازه ای مقرر كرده است .

سؤال من این است راز این آیات قرآنی چیست ؟‌

وائل سعیده - صفر / 1426هـ ق



ج ) بسم الله الرحمان الرحیم والحمد لله رب العالمین

آیا تو می دانی سر چیست ؟ این سؤال مغرضانه ای است و سؤال یک خواهان حقیقت نیست امیر مؤمنان علی (ع) می فرماید :

( ولو إن السماوات والأرضیین كانتا على عبدٍ رتقاً ثم اتقى الله لجعل الله له منهما مخرجا ) . نهج البلاغه ج 2 ص 13

( اگر آسمانها و زمین برای بنده ای سخت و غیرقابل نفوذ باشند سپس آن بنده تقوا پیشه كند خداوند برای او از آن دو راه خروجی قرار می دهد )‌ .

پس مخرج از تقدیر خداوند است ، پس او قدر و قانون و سنّت خداوند است كه تغییر نمی یابد و همراه تقوى است .


سيد احمد الحسن

والحمد لله رب العالمين
اسراء
اسراء

تعداد پستها : 188
تاريخ التسجيل : 2008-10-14

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

تفسير آيات قرانى Empty تفسير آيات قرانى

پست من طرف اسراء الأربعاء 15 أكتوبر - 7:54


س ) بسمه تعالی

اگر قرآن در زمان رسول اكر م (ص) جمع شده است پس چرا بر حسب نزول آیات جمع نشده است ؟

چرا آفرینش زمین 4 روز و آفرینش آسمان فقط 2 روز طول كشیده است ؟

يوسف العلي - 22/ربيع الثاني/1426 هـ.ق.


ج ) بسم الله الرحمان الرحيم والحمد لله رب العالمين

در رابطه با جمع قرآن كه الان در دست مردم هست همه می دانند كه آن بعد از زمان رسول اكرم (ص) جمع شده است اما آنچه در حیات رسول الله (ص) جمع شده است نزد امام (ع) است .

اما سؤال دوّم : جواب در المتشابهات ج 4 موجود است و بزودی چاپ می شود .

سيد احمد الحسن
جمادي الأول / 1426 هـ .ق



والحمد لله رب العالمين
اسراء
اسراء

تعداد پستها : 188
تاريخ التسجيل : 2008-10-14

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

تفسير آيات قرانى Empty تفسیر ایات قرانی

پست من طرف اسراء الجمعة 17 أكتوبر - 6:19

بسم الله الرحمن الرحيم

س ) ممکن است که برایمان توضیح دهید که مقصود از سگ اصحاب کهف چیست؟ واگر یک سگ عادی است پس چرا اسمش چند بار در این قصّه آمده است وگاهی هم با صیغه جمع (... و خامسهم کلبهم) آمده است ؟

علاء رزاق - 8 / ربیع الأول/1426 هـ ق


ج ) بسم الله الرحمان الرحیم والحمد لله رب العالمین

با اصحاب کهف یک سگ عادی نیز بود ولی مسأله مهّم این سگ نبود بلکه کسی بود که این سگ را هدایت می کرد و بر او احاطه داشت و آن یک جن به اسم قطمیر بود ( جّن این قدرت را دارد که حیواناتی مثل گربه و سگ را هدایت وراهنمائی کند ) و این جن (قطمیر) خواست که از طریق این سگ توجه آنان را به وجود و قدرت خود بر کمک به آنان بعد از ایمان به دعوتشان جلب کند .

قطمیر از جن هایی است که این قدرت را دارد که دل ها را پر از رعب ووحشت بکنند . خداوند متعال فرمود :

( وَكَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصِيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِراراً وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً ) ( الكهف – 18 )

( و سگ آنها دو دست بر در آن غار گسترده داشت و اگر كسى بر حال ايشان مطلع مى شد از آنها مى گريخت و از هيبت و عظمت آنان بسيار هراسان مى گشت )

این جن (قطمیر) بود که حراست و نگهبانی آنان را بر عهده داشت و قطمیر یکی از یاران امام مهدی (ع) است .

سید احمد الحسن

والحمد لله رب العالمين
اسراء
اسراء

تعداد پستها : 188
تاريخ التسجيل : 2008-10-14

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

تفسير آيات قرانى Empty رد: تفسير آيات قرانى

پست من طرف اسراء الجمعة 24 أكتوبر - 5:20

بسم الله الرحمن الرحيم

س ) زمانی که حضرت آدم از آن درخت میوه چید آیا آن میوه چیده شده بر تغییرحلقه (مسائلی) که ازواجبات این درخت بود تأثیری داشت ؟

علاء رزاق - 13/ربیع الأول 1426 هـ .ق



ج ) بسم الله الرحمان الرحیم والحمد لله رب العالمین


آن درخت همان درخت علم آل محمّد (ص) می باشد وآن درخت خودش تأثیر نمی پذیرد ولی آدم (ع) از آن درخت سود نبرد چون اجازه چیدن از آن درخت به وی داده نشده بود . خداوند متعال می فرماید

( وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً ) ( طه – 115 )

( وما با آدم عهدی بستیم که فریب شیطان نخورد ودر آن عهد او را استوار وثابت قدم نیافتیم )

بلکه متضرر شد و این ضرر شامل بعضی از نسل آدم نیز شد

( وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآِدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبى ) ( طه – 116 )

( و هنگامی که به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید پس سجده کردند جز ابلیس که سرپيچى کرد )


سيد احمد الحسن
اسراء
اسراء

تعداد پستها : 188
تاريخ التسجيل : 2008-10-14

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

تفسير آيات قرانى Empty رد: تفسير آيات قرانى

پست من طرف حريم نور السبت 1 نوفمبر - 12:01

بسم الله الرحمن الرحيم

س ) روح القدس كه در قرآن آمده كیست و بر چه كسی نازل می شود و میان آن وحضرت فاطمه زهرا چه رابطه ای وجود دارد .

وائل سعیدة - صفر 1426 هـ ق


ج / بسم الله الرحمان الرحیم والحمد لله رب العالمین

جواب در كتاب المتشابهات آمده و همچنین فاطمه (س) پدرش ، همسرش ، فرزندانش ، امامان و مهدیان همگی روح القدس أعظم هستند .
روح القدس همان روح پاكی و عصمت است . اگر بنده نیتش را به خداوند خالص كند خداوند او را دوست می دارد و او را به یك فرشته ای مى سپارد كه او را به هر خیری وارد و از هر شری خارج می كند و او را به طرف برترین خصوصیت های اخلاقی سوق می دهد و روح القدس واسطه انتقال دانش به این گونه افراد است و روح القدس بیشتری وجود دارد روح القدس كه با حضرت عیسی (ع) و انبیاء است با روح القدس كه با محمّد (ص) ، علی (ع) و فاطمه (ع) و ائمه (ع) هست فرق می كند این همان روح القدس اعظم است كه فقط پیش محمّد (ص) به سر می برد و این روح بعد از وفات آن حضرت به امام علی (ع) و بعد از ائمه (ع) به 12 مهدی انتقال می یابد .
از ابوبصیر روایت شده است كه می گوید از ابوعبدالله (ع) در باره سخن خداوند پرسیدم

( وَكَذَلِكَ أَوْحَینَا إِلَیكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِیمَانُ ) ( الشورى – 52 ) .

( و همين گونه ما روح خود را به فرمان خويش براى وحى به تو فرستاديم و از آن پيش كه وحى به تو رسد نه ، دانستى كتاب خدا چيست و نه ، فهم كردى كه راه ايمان و شرع كدام است ) .


فرمود (ع) مخلوقی از مخلوقات خداوند عزوجل كه از جبرئیل و میكائیل عظیم تراست و با حضرت مهدی (ص) بود و به او خبر می داد و او را راهنمائی می كرد و این روح بعد از وفات حضرت محمّد (ص) با ائمه است و باز از ابو بصیر روایت شد كه می گوید از ابو عبدالله (ع) در باره این سخن خداوند سبحان و تعالی پرسیدم :

( وَیسْأَلونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی ) ( الإسراء – 85 )

( از تو در باره روح می پرسند بگو روح از امر پروردگارم است )


فرمود (ع) مخلوقی عظیم تر از جبرئیل و میكائیل (ع) كه با رسول اكرم (ص) بود و بعد از وفات آن حضرت با ائمه (ع) است . این روح از ملكوت است . الكافی ج 1 ص 273
و از ابوحمزه روایت شد كه می گوید از ابو عبدالله در باره علم می پرسیدم كه : ( آیا این همان علم است كه افراد از دهان دانشمندان یاد می گیرند یا در كتابی نزد شما است كه آنرا می خوانید و از آن یاد می گیرید فرموند مسأله بزرگتراز اينهاست . این سخن خداوند متعال را شنیده ای كه فرمود :

( وَكَذَلِكَ أَوْحَینَا إِلَیكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِیمَانُ ) ( الشورى – 52 )

( وهمین گونه ، روحی از امر خودمان به سوی تو وحی كردیم . تو نمی دانستی كتاب چیست و نه ایمان كدام است )

فرمود نظر اصحاب شما در باره این آیه چیست آیا اقرار می كنند كه پیامبر (ص) در حالتی بود كه نمی دانست كتاب چیست و علم كدام است ؟ گفتم فدایتان شوم نمی دانم كه آنها چه می گویند . پس حضرت به من فرمود آری حضرت محمّد (ص) در حالتی بود كه نمی دانست كتاب و ایمان چیست تا اینكه خداوند متعال این روح را كه در قرآن ذكر شده فرستاد پس زمانیكه خداوند این روح را به پیامبر وحی كرد بوسیله این روح ، علم و فهم را دانست و این روحی است كه خداوند به هر كه بخواهد مى دهد پس اگر آن را به بنده ای بخشید علم و فهم را به او آموخته است ) الكافی ج 1 ص 274

پس رسول خدا حضرت محمّد (ص) زمانیكه به این عالم جسمانی آمد تا بعد از امتحان اوّل در عالم (ذر) وارد امتحان دوّم در این عالم شود كه با جسم مادی پوشیده شد . پس زمانیكه با اخلاص نيّت خداوند را اخلاص كرد زمین مانند او را نشناخت خداوند او را دوست داشت و او را به یك روح القدس سپرد بدین ترتیب در این امتحان نیز مثل امتحان اوّل در عالم ذر موفق شد .


سيد احمد الحسن
حريم نور
حريم نور

تعداد پستها : 60
تاريخ التسجيل : 2008-10-17

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد